Select your language

Formádi Katalin – Kővári Edit – Banász Zsuzsanna (2023): A jövő zöldebbé tétele: zöld attitűdök és cselekvések közötti kapcsolat feltárása Európa Kulturális Fővárosainak fiataljai körében

Loading. Please, wait.

Formádi Katalin – Kővári Edit – Banász Zsuzsanna (2023): A jövő zöldebbé tétele: zöld attitűdök és cselekvések közötti kapcsolat feltárása Európa Kulturális Fővárosainak fiataljai körében. In: Révész Balázs – Gyulai Zsófia (eds.): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023 pp. 87–88.

Authors

  • Katalin, Formádi. Pannon Egyetem.
  • Edit, Kővári. Pannon Egyetem.
  • Zsuzsanna, Banász. Pannon Egyetem.

Abstract

Greening the future: exploring the link between green attitudes and behaviours among youth in four European Capitals of Culture

Greencool ‘Let me influence your green self! (n° 2021-1-HU01-KA220-HED-000027563) projekt keretében feltérképeztük a fiatalok (főként 14-25 évesek) zöld attitűdjét és a zöld cselekvései között összefüggéseket. Annak ellenére, hogy a fiatalok pozitívan viszonyulnak a környezetvédelmi kérdésekhez, nem világos, hogy ezek az attitűdök hogyan alakulnak át tényleges zöld cselekedetekké. A kutatási probléma célja, hogy megértsük azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a zöld attitűdök és a zöld cselekvések közötti kapcsolatot az említett városok fiataljai körében, valamint azt, hogy a demográfiai jellemzők hogyan befolyásolhatják ezt a kapcsolatot.
Greencool 'Let me influence your green self!' (n° 2021-1-HU01-KA220-HED-000027563) project explored the correlation between young people's (mainly 14-25 year olds) green attitudes and green actions. Despite young people's positive attitudes towards environmental issues, it is not clear how these attitudes translate into actual green actions. The research problem aims to understand the factors that influence the relationship between green attitudes and green actions among young people in these cities, and how demographic characteristics may influence this relationship.
In the current study, we seek to answer two research questions (Q1): What are the green attitudes and actions of youth in European Capitals of Culture (ECoCs)? (Q2): Do the demographic characteristics of youth in ECoC cities influence their green attitudes and green actions? How can attitudes turn into real action?
A questionnaire survey was carried out between April and June 2022 in four different countries (Estonia, Hungary, Lithuania, Romania) that have already been awarded the title of European Capital of Culture. Descriptive statistics and relational analyses (Cramer's V and Kendall's Tau) were used to analyse the data collected (n = 712) based on primary questionnaire surveys.
The results of this research have an added value because it examines the pro-environmental behaviour of young people in European Capitals of Culture, where sustainability is a priority in the programmes. By examining the relationship between green attitudes and actions, the study helps to identify the factors that promote and inhibit green behaviour, thereby providing practical guidance to policy makers in encouraging green actions. In addition, by examining the impact of demographic characteristics on the development of pro-environmental behaviour, the research will provide valuable insights for tailoring green initiatives and messages to different groups of young people.

green attitude green actions European Capital of Culture youngsters

Language

hungarian

Details of publishing collection

Révész Balázs – Gyulai Zsófia (eds.) (2023): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023

Details

Association for Marketing Education and Research
1093 Budapest, Fővám tér 8.
info@emok.hu

Tax number: 18652279-2-43
Bank account number:
Magnet Bank 16200223-10038989