Válasszon nyelvet

Visszalépés előre- fogyasztók a klímaválság, a digitalizáció és az anómia világában

Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
2023. november 16.

A bizonytalanság korában élünk, hiszen folyamatosan olyan ingerek, események érnek bennünket, amelyek kimenete nem feltétlen ismert, és így az ezekre reagáló döntéseink helyességében is bizonytalanok vagyunk. Persze, sok mindennek az értékekben való bizonytalan közlekedés az alapja, nem tudjuk, milyen irányhoz tartsuk magunkat, amiben nem maradunk egyedül. Sok a kihívás, hangos a környezet, lenyűgöző mások teljesítménye. Kérdésünk, visszalépés-e az egyszerűsítésre való törekvés, a fogyasztás visszafogása, mik azok a dolgok, amik előre visznek bennünket a technológiai fejlődés közepette. Milyen területeken lehet visszalépésre számítani? Reális elvárás-e az emberektől, hogy gyökeresen más prioritások mentén hozzák meg a döntéseiket, esetenként anyagi plusz terhet, kényelmi lemondást vállaljanak. Megélhetik-e az emberek pozitívumnak a szerényebb életet, vagy az a sikertelenség stigmáját eredményezi?

Kérdések:

  • milyen tapasztalatok, kutatási eredmények vannak egyes tudományterületeken, szektorokban a visszalépésről
  • milyen stratégiák kristályosodnak ki, amelyek támogatják a visszalépés pozitív megélését
  • mit reagálnak a cégek, intézmények, nonprofit szervezetek a kialakuló új helyzetre
  • minden csak a válsághelyzet miatt alakul ki, vagy hosszú távon is működik az önkéntes egyszerűsítés

Felmerülhet az is, hogy ebben a nehezen áttekinthető helyzetben, az emberek között élesedő versenyben egyes csoportok másképp viselkednek, mint gondoljuk, más játékteret választanak, más szabályokat követnek. Ma azt is látjuk, hogy új dologtalan osztály alakul (Veblen, 1975), aminek tagjai valamilyen jövedelemmel rendelkeznek, de társadalmilag kevéssé hasznos tevékenységet végeznek, ha ugyan egyáltalán dolgoznak. Erősödésüket az automatizáció, a robotizáció kiterjedése egyre inkább támogatja, ami Csepeli szerint is „magával hozhatja az emberiség dologtalanokra és hozzáférőkre való szétszakadását” (Csepeli, 2023:37.). Az új dologtalan osztály tagjai is a külsőségeknek élnek, és főképp a közösségi médiában megmutatott önreprezentációjukkal, játék iránti szenvedélyükkel, élményhajszolásukkal, szintetikus örömökkel vonják ki magukat a munkából, Társadalmi hasznosságukat a fogyasztásuk eredményezi.

További kérdések:

  • kimutatható-e bizonyos területeken ennek az új osztálynak a megjelenése
  • mi jellemző a fogyasztásukra
  • lehet-e az, hogy az új dologtalan osztály egyre inkább a virtuális „ingyenes” világban találja meg magát, eltávolodva a reális élettől
  • lehet, hogy a verseny is a virtuális térbe helyeződik át?

Együtt gondolkodásra hívjuk a különféle tudományterületek művelőit ezen kérdések megbeszélésére, várunk minden érdeklődőt, előadásra, vitára, akár értő megfigyelésre. Az előadóktól elképzelésüket kifejtő 2 oldalas, kérdéseket is megfogalmazó vitairatot kérünk, a fő gondolat, a kifejtés és a vitakérdések tagolással. Hivatkozások esetén a forrásokat külön oldalon kérjük.  A formai elvárásokat lásd a weboldalunkon.  A vitairatokból kötet kiadását tervezzük.

A részvétel díjmentes, regisztráció mellett személyes és online módon is lehetséges. Örülünk, ha hallgatói csoportok is bekapcsolódnak a rendezvény követésébe. 

A jelentkezéseket a fogyasztas.szimpozium@ktk.pte.hu e-mail címre kérjük megküldeni. Döntés a jelentkezések elfogadásáról: 2023. október 16.

A rendezvény a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének és az MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Marketingtudományi Albizottságának közös szervezése. 

 

Dr. Törőcsik Mária 

a szervezőbizottság nevében 

 

PTE Közgazdaságtudományi Kar  

Marketing és Turizmus Intézet 

https://ktk.pte.hu/hu/tudomany/tudomanyos-rendezvenyek/fogyasztas-interdiszciplinaris-szimpozium

Iratkozzon fel a hírlevelünkre

A * karakterrel jelölt mezők kitöltése kötelező
 

Adatok

Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért
1093 Budapest, Fővám tér 8.
info@emok.hu

Adószám: 18652279-2-43
Bankszámlaszám:
Magnet Bank 16200223-10038989

 
Sütiket használunk
Oldalainkon sütiket használunk. Ezek egy része szükséges az oldal működéséhez, a többi nekünk segít az oldal fejlesztésében és a felhasználói élmény javításában (követő sütik). Engedélyezheti ezeket a sütiket, de kérjük, vegye figyelembe, hogy az oldal nem minden funkcióját tudja igénybe venni a sütik nélkül.