Ercsey Ida (2023): Fenntarthatóság a digitális oktatásban - Környezet-felelős technológiahasználat oktatása
Betöltés. Kérem, várjon.
Ercsey Ida (2023): Fenntarthatóság a digitális oktatásban - Környezet-felelős technológiahasználat oktatása. In: Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023 pp. 73–73.
Szerzők
- Ercsey Ida. Széchenyi István Egyetem.
Absztrakt
A digitális technológiák által előidézett környezeti hatás ráirányítja a figyelmet az oktatás újra-tervezésének szükségességére, és a digitális technológiák kritikus értékelésére. A digitális oktatás a tudás átadásának új módját indította el, és folyamatos innovációt igényel. Az oktatás innovációja az oktatási modell gyökeres átalakítását jelenti. Az oktatás célja, hogy a fenntartható fejlődésben rejlő értékeket integrálja a tanulás minden aspektusába azzal a céllal, hogy elősegítse a mindenki számára fenntarthatóbb és igazságosabb társadalom eléréséhez szükséges magatartásbeli változásokat. A fenntarthatóság felsőoktatásban történő digitális oktatása kapcsán két témakört kell megvizsgálni.
1. Melyek a fenntarthatóság fő kihívásai a digitális oktatásban?
2. Hogyan győzzük le ezeket a kihívásokat az oktatási innovációval?
Számos fenntarthatósági kihívás van, amely a technológiákon keresztüli oktatáshoz kapcsolódik és megoldásra vár. Az európai szerzők által publikált, leggyakrabban előforduló kihívások közé tartoznak:
• A környezeti és ökológiai fenntarthatósággal kapcsolatos kihívások.
• Az oktatási technológia fenntartható használata.
• Inkluzív digitális oktatás.
• Tantervek átalakítása.
A felmerülő kihívásokra válaszul több hasznos innovatív gyakorlatot dolgoztak ki, melyek közül a következőket emeljük ki:
• Eszközök tervezése, melyek hozzájárulnak a digitális oktatás fenntarthatóságához.
• Hallgatók elköteleződése az IKT-k etikus használatában.
• Az IKT-k tantervekbe való felvétele.
• Oktatási tapasztalatok tervezése virtuális környezetben.
• Kísérletek, pl. a digitális kompetencia fejlesztése hátrányos helyzetű diákok körében.
A felsorolt innovatív megoldások közül részletesebben tárgyaljuk az elsőt, mely olyan eszköz tervezésével foglalkozik, ami hozzájárul a digitális oktatás fenntarthatóságához. Ez az eszköz lehetővé teszi az oktatók digitális kompetenciájának mérését a technológiák környezettudatos használatával kapcsolatban. Az oktatók feladata, hogy felkészítsék a jövő nemzedékét a fenntartható fejlődést garantáló technológiák környezettudatos használatára. Kevesen vonják kétségbe az IKT-k használatának előnyeit bármely területen, de vajon készek-e az oktatók felelősséget vállalni a digitális biztonság oktatásáért. A spanyol oktatási környezetben kidolgozott skála a technológia-használat környezeti hatásaira vonatkozó tudást, készséget, és az ismeretek funkcionális alkalmazását méri. Ez a mérési módszer lehetővé teszi az erősségek és gyengeségek felmérését a digitális kompetencia és a környezet területén, valamint arra is iránymutatást ad, hogyan lehet az ökológiai és technológiai dimenziót beépíteni az oktatási szakemberek képzésébe.
A kutatási téma elméleti hátterének és korábbi empirikus eredményeinek áttekintése után megvitatjuk a környezet-felelős technológiahasználat oktatásának releváns dimenzióit és további kutatási feladatait.
fenntarthatóság digitális oktatás innováció digitális kompetencia
Nyelv
magyar
Befoglaló mű adatai
Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.) (2023): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023