Válasszon nyelvet

Keszeg Anna (2023): A kortárs divattrendek és az ellentmondásos fogyasztó

Betöltés. Kérem, várjon.

Keszeg Anna (2023): A kortárs divattrendek és az ellentmondásos fogyasztó. In: Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023 pp. 172–173.

Szerzők

  • Keszeg Anna. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Babeș–Bolyai Tudományegyetem.

Absztrakt

A fogyasztói magatartást a pandémia óta kiszámíthatatlanság jellemzi. A divattermékek fogyasztásában is érvényesülnek azok a válságtendenciák, melyeket az infláció, a drasztikus környezeti változásoktól való félelem, a gazdasági válság határoz meg.
VÁSÁRLÁSI SZORONGÁS
A Brandwatch.com 2022-es decemberi jelentése szerint 2023-ban – az előző két évhez hasonlóan – a divatfogyasztásra a vásárlási szorongás jellemző. Kialakulásának oka a túlkínálat és a termékekről elérhető információdömping, mely megnehezíti a döntést. A vásárlási szorongás következménye, hogy az emberek egyszerű és nagyszerű ruhadarabokra vágynak. A nagybetűs Nadrágra, a nagybetűs Kardigánra, mely tartósan képes válaszolni egy-egy adott ruhadarab teremtette fogyasztói igényre. Az emberek nem ruhát, hanem befektetést keresnek.
NÖVEKEDÉS
Ennek ellenére a divatipar továbbra is a végtelen növekedés szellemiségében építkezik. Ugyan a fenntarthatóság mint alapelvárás minden területen érvényesül, a túltermelés, az avantgárd, a szezonális, az olcsó és a gyorsan előálló ruhadarab gyártása továbbra is felszállópályán van. 2021-ben globálisan erősödött is a divatipar, s bár ahhoz képest a 2022-es és a 2023-as év stagnálást jelent, az iparág gazdasági jelentősége nem csökken. A trendkövető fogyasztás leginkább a következő tendenciákat jelenti:

1. A színpadias, igényesen kivételezett, vizuálisan túlzó öltözetek iránti megnövekedett igény (lásd az utcai divat erőteljesen látványossá válását a pandémia után, a K-pop hatását a köznapi divatra, a fesztiváldivatban az előadóművészek és nem a mezei fellépők által diktált trendjeit).
2. A fluid, nem-bináris ruhadarabok térnyerése (crop-topok fiatal férfiaknál és nőknél, cargo nadrágok stb.).
3. A másodkézből származó ruhadarabok piacának exponenciális fejlődése, mely a divatmárkák piramisának teljes spektrumát lefedi az haute couture-nek megfelelő archív divattól az ún. kilós turkálókig.

A kortárs divat szezonális trendjelenségei képviselik e fentebb bemutatott két tendenciáit.
A következőkben a vogue.com, a harpersbazaar.com, a stylecaster.com, a glamour.com, a refinery.com, az elle.com trendjelzéseit összegeztem egy táblázatba.

VÁSÁRLÁSI SZORONGÁS TÚLFOGYASZTÁS/NÖVEKEDÉS
formális öltözet, igényesen szabott ruhadarabok barbiecore, kidcore, mermaidcore
klasszikus farmerek (indigó) patchwork farmerek
zsebek és utilitarizmus áttetsző ruhadarabok, ezüst
quite luxury, old money esztétika grunge
széles derékvonal – tradicionális női testkép felületjáték – virtuális/3D/textúra/biomimikri
Forrás: saját szerkesztés
A workshopon a problémafelvetésem azt példázza, hogy a globális fogyasztói trendek milyen esztétikai-vizuális jelenségeknek feleltethetőek meg.

szezonális trend trend ellentrend vásárlási szorongás növekedés

Abstract

Contemporary fashion trends and the controversial consumer

The presentation revolves around the idea that modern fashion consumption is influenced by two key trends: shopping anxiety and growth. These two global trends serve as a summary of the seasonal trends prevalent in contemporary fashion. The exploration conducted demonstrates that these two overarching consumer trends can be linked to minor aesthetic and visual phenomena.

Nyelv

magyar

Befoglaló mű adatai

Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.) (2023): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023

Iratkozzon fel a hírlevelünkre

A * karakterrel jelölt mezők kitöltése kötelező
 

Adatok

Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért
1093 Budapest, Fővám tér 8.
info@emok.hu

Adószám: 18652279-2-43
Bankszámlaszám:
Magnet Bank 16200223-10038989

 
Sütiket használunk
Oldalainkon sütiket használunk. Ezek egy része szükséges az oldal működéséhez, a többi nekünk segít az oldal fejlesztésében és a felhasználói élmény javításában (követő sütik). Engedélyezheti ezeket a sütiket, de kérjük, vegye figyelembe, hogy az oldal nem minden funkcióját tudja igénybe venni a sütik nélkül.