Nagy Szabolcs – Molnár László – Hajdú Noémi (2024): A megújuló energiaforrások használatával kapcsolatos felhasználói magatartás elemzése
Betöltés. Kérem, várjon.
Nagy Szabolcs – Molnár László – Hajdú Noémi (2024): A megújuló energiaforrások használatával kapcsolatos felhasználói magatartás elemzése. In: Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 pp. 103–111. DOI:10.62561/EMOK-2024-09
DOI azonosító
https://doi.org/10.62561/EMOK-2024-09
Szerzők
- Nagy Szabolcs. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.
- Molnár László. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.
- Hajdú Noémi. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.
Absztrakt
Az európai energiapiacon komoly változásokat hoztak az elmúlt évek, hiszen drámaian megugrottak az energiaárak. Ezért kiemelkedő fontosságú, hogy a lakossági felhasználók jelentősen növeljék a megújuló energia felhasználásukat. Tanulmányunk célja, a tervezett viselkedés elméletének (TPB) alkalmazásával a megújuló energia használatára irányuló szándék megértése. Az eredeti kutatási modell kiterjesztett változatát használtuk, mivel véleményünk szerint, a környezeti aggodalomnak jelentős szerepe van a használati szándék kialakulásában. Az online adatgyűjtés 2022 novemberében zajlott Magyarországon, melynek során 400 főt kérdeztünk meg. Az elemzésre strukturális egyenletmodellezést (SEM) alkalmaztunk. Ennek eredményeként kijelenthetjük, hogy a szubjektív normának van a legnagyobb közvetlen hatása a megújuló energia használatának szándékára, azonban a környezeti aggodalmak által kialakított attitűdök is fontos befolyásoló tényezők. A megújuló energia használatát népszerűsítő kampányok esetében a megújuló energiák társadalmi elfogadottságát érdemes hangsúlyozni, valamint edukálni kell a célcsoportokat, felhívni a figyelmüket az energiaproblémára és az éghajlatváltozással kapcsolatos kihívásokra.
megújuló energiafelhasználás tervezett viselkedés elmélete attitűdök viselkedési szándék
Abstract
Analysis of user behaviour towards the use of renewable energy
In recent years, the European energy market has undergone major changes as energy prices have risen dramatically. It is therefore extremely important that private households significantly increase their use of renewable energies. The aim of our study is to understand the intention to use renewable energy by applying the theory of planned behaviour (TPB). We used an extended version of the original research model because we believe that concern for the environment plays an important role in the formation of intention to use. The data collection took place online in Hungary in November 2022, where 400 people were interviewed. Structural equation modelling (SEM) was used for the analysis. As a result, we can conclude that the subjective norm has the greatest direct influence on the intention to use renewable energy, but that attitudes formed by environmental concerns are also important influencing factors. In campaigns to promote the use of renewable energy, it is worth emphasising the social acceptance of renewable energy and educating the target groups and sensitising them to the energy problem and the challenges associated with climate change.
Use of renewable energies theory of planned behaviour attitudes behavioural intentions
Nyelv
magyar
Befoglaló mű adatai
Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.) (2024): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 DOI:10.62561/EMOK-2024