Vizi Noémi – Hetesi Erzsébet (2024): Megragadhatók-e sajátos mintázatok a divatipari termékeket fogyasztók körében?
Betöltés. Kérem, várjon.
Vizi Noémi – Hetesi Erzsébet (2024): Megragadhatók-e sajátos mintázatok a divatipari termékeket fogyasztók körében? In: Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 pp. 146–153. DOI:10.62561/EMOK-2024-13
DOI azonosító
https://doi.org/10.62561/EMOK-2024-13
Szerzők
- Vizi Noémi. SZTE Gazdaságtudományi Kar.
- Hetesi Erzsébet. SZTE Gazdaságtudományi Kar.
Absztrakt
Ebben a tanulmányban arra kérdésre kerestük a választ, hogy vajon a divatipari termékeket vásárló fiatal fogyasztók általános motivációkkal rendelkeznek-e vásárlási döntéseikben, vagy megragadhatók körükben sajátos jellemzőkkel leírható mintázatok, klaszterek, csoportok. Ennek kapcsán a vizsgálat céljai között szerepelt az Y és Z generációhoz tartozó divatipari termékeket fogyasztók szakirodalomban is fellelhető csoportok azonosítása magyar mintán, illetve divatipari vásárlási jellemzőik mélyebb feltárása.
A kutatási kérdések megválaszolásához előzetes kvantitatív (kérdőív) és kvalitatív (tartalomelemzés) eredményeink kontrolljára három mini fókuszcsoportos megkérdezést hajtottunk végre. A fókuszcsoportos megkérdezés során a divatipari termékek fogyasztóit (a luxus szegmenst nem vizsgálva) a szakirodalomban is fellelhető szegmenseket figyelembe véve két nagy csoportba tudtuk sorolni: tisztán fast fashion termékeket fogyasztókra, valamint minőségre törekvő fast fashion fogyasztókra. Ez utóbbi csoport három slow fashion fogyasztási mintával egészítheti ki fogyasztását: használtruha vásárlással; cserével, örökléssel; varratással, designer termékek vásárlásával, illetve ezek kombinálásával. Eredményeink alapján elmondható, hogy magyar mintán sikerült azonosítani a szakirodalomban is fellelhető divatipari fogyasztói mintázatokat, amelyek lehetővé tették a divatipari termékeket fogyasztók mélyebb megismerését és a fenntarthatósághoz fűződő viszonyuk feltárását.
divatipar fast fashion vásárlói motivációk fenntarthatóság a divatiparban
Abstract
Can specific patterns be described among consumers of fashion industry products?
In this study, we sought to answer the question whether young consumers buying fashion products have general motivations in their purchasing decisions, or whether they are part of patterns, clusters or groups with specific characteristics. In this context, the objectives of the study included the identification of groups of consumers of fashion products belonging to the Y and Z generations, which can be found in the literature, on a Hungarian sample, and a deeper exploration of their fashion industry purchasing characteristics.
To answer the research questions, we conducted three mini focus group interviews to check our preliminary quantitative (questionnaire) and qualitative (content analysis) results. The focus group interviews allowed us to classify consumers of fashion products (excluding the luxury segment) into two broad groups, based on the segments found in the literature: consumers of pure fast fashion products and fast fashion consumers who are quality-oriented. The latter group can complement their consumption with three slow fashion consumption patterns: second-hand clothing; swapping, inheritance; sewing, combined with designer goods.
fashion industry fast fashion customer motivations sustainability in the fashion industry
Köszönetnyilvánítás
A Kulturális és Innovációs Minisztérium ÚNKP-23-3-SZTE-167 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.
Nyelv
magyar
Befoglaló mű adatai
Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.) (2024): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 DOI:10.62561/EMOK-2024