Válasszon nyelvet

Németh Péter (2023): Kiskereskedelmi koncentráció és lehetséges kutatási irányai Magyarországon a 2010-es években

Betöltés. Kérem, várjon.

Németh Péter (2023): Kiskereskedelmi koncentráció és lehetséges kutatási irányai Magyarországon a 2010-es években. In: Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023 pp. 249–250.

Szerzők

  • Németh Péter. Pécsi Tudományegyetem.

Absztrakt

A tanulmány a magyar élelmiszer- és napicikk kiskereskedelmet vizsgálja a 2010 és 2020 közötti időszakban, mégpedig a kiskereskedelmi koncentráció szemszögéből. Legfőbb célja, hogy egy átfogó képet mutasson arról, hogy a szakirodalom milyen lehetőségeit vázolja fel a kiskereskedelmi koncentráció mérésének, egyáltalán milyen kontextusban tárgyalja a témakört, mind nemzetközi, mind hazai szinten.
A szakirodalmi feldolgozás éppen ezért egy általános tájékozódás a témában, melynek során a legjellemzőbb mérési lehetőségekre is rámutatok. Ennek részeként többféle adatforrásból összegyűjtött adatokat közlök a magyar élelmiszer- és napicikk kiskereskedelem helyzetéről a koncentráció szempontjából. További, primer elemzéseim eredményeként a két legjellemzőbb mutatószámot, a CR mutatót és a Herfindahl-Hirschmann indexet mutatom be, valamint ezeknek a mutatószámoknak a változását a vizsgált időszakban.
A legfőbb eredménye a tanulmánynak a célok között hivatkozott általános kép felvázolása, de ezen felül az is, hogy a primer adatelemzés és számolás eredményeként látható, hogy a vizsgált szektor a 2010-es évek második felére kevésbé mondható koncentráltnak. További kutatási irányok, potenciális adatelemzési eljárások is látszódnak.

kiskereskedelem kiskereskedelmi koncentráció kiskereskedelmi versenyképesség teljesítmény

Abstract

Retail concentration and its possible research directions in Hungary in the 2010s

The study examines the Hungarian FMCG retail sector in the period 2010-2020, from the perspective of retail concentration. Its main objective is to provide a comprehensive overview of the literature on the possibilities of measuring retail concentration and the context in which it is discussed, both internationally and domestically.
The literature review is therefore a general orientation on the subject, in which the most typical measurement options are highlighted. As part of this, I present data collected from various data sources on the situation of the Hungarian FMCG retail sector in terms of concentration. Further, as a result of my primary analyses, I present the two most typical indicators, the CR and the Herfindahl-Hirschmann index, and also the changes in these indicators.
The main result of the study is to sketch the general picture referred to in the objectives, but also to show that, as a result of the primary data analysis and calculation, the sector under study can be said to be less concentrated in the second half of the 2010s. Further research directions and potential procedures for data analysis are also apparent.

retailing retail concentration retail competitiveness performance

Köszönetnyilvánítás

A Kulturális és Innovációs Minisztérium ÚNKP-22-4-II. kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

Nyelv

magyar

Befoglaló mű adatai

Révész Balázs – Gyulai Zsófia (szerk.) (2023): Reziliens Marketing - Válaszok változó kihívásokra. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar: Szeged. ISBN: 978-963-306-960-8 DOI:10.62561/EMOK-2023

Iratkozzon fel a hírlevelünkre

A * karakterrel jelölt mezők kitöltése kötelező
 

Adatok

Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért
1093 Budapest, Fővám tér 8.
info@emok.hu

Adószám: 18652279-2-43
Bankszámlaszám:
Magnet Bank 16200223-10038989