Válasszon nyelvet

Dobó Róbert (2024): A „liberális civil értelmiségi” és a „konzervatív keresztény-demokrata” találkozása a politikai narratíva világában: Vezérszó szemantika demográfiai, pártpreferencia és kommunikációs csatorna alapon

Betöltés. Kérem, várjon.

Dobó Róbert (2024): A „liberális civil értelmiségi” és a „konzervatív keresztény-demokrata” találkozása a politikai narratíva világában: Vezérszó szemantika demográfiai, pártpreferencia és kommunikációs csatorna alapon. In: Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 pp. 27–33. DOI:10.62561/EMOK-2024-02

DOI azonosító

https://doi.org/10.62561/EMOK-2024-02

Szerzők

  • Dobó Róbert. Budapesti Gazdasági Egyetem.

Absztrakt

Külső exogén tényezők – heurisztikák, keretezés – mellett az endogén, például az ideológia hatása is megfigyelhető egy személy döntési mechanizmusain keresztül. Ezek a mechanizmusok kapcsolatban állhatnak a személy/csoport által használt kifejezésekkel és fogalmakkal. SCHULL (1992) alapján, amennyiben valaki korábban például az „osztályharc” kifejezést használta, úgy állást is foglalt a kifejezés használatával a proletariátus oldalán az elnyomó kapitalistákkal szemben. Tehát fogalmi szinten jelenik meg az ideológia. Ezzel szemben, egy-egy kifejezést szemantikai, jelentéstartalmi oldalon vizsgálhatunk, és ugyanazon kifejezés, hasonló vagy megegyező kontextusban, az egyik ideológiai oldalon pozitív, míg egy másikon negatív konnotációval társulhat. A tanulmány a demográfiai tényezők mellett, kommunikációs csatorna- illetve párt- preferencia alapon vizsgálja több, a napi tematizálásban megjelenő kifejezés megítélését, és kíván rávilágítani a narratíva gyakorlati hatására. A kutatás egyik eredménye, hogy az adatok alapján hármas kapcsolat mutatkozik a kommunikációs csatornák bizalma, a pártpreferencia és a vizsgált kifejezések között. Így a politikai alapú társadalmi polarizáció nem csak a tájékozódási szokások tengelyén érhető tetten, hanem az egyes jelzők/kifejezések jelentéstartalmán keresztül is.

marketingkommunikáció politikai marketing narratíva

Abstract

The meeting of “Liberal Civil Intellectuals” and “Conservative Christian-Democrats” in the world of political narrative: Keyword semantics on a demographic, party- and communication channel preference basis

Beside exogenous factors – heuristics, framing – endogenous ones, such as ideology can be observed through a person’s decision mechanisms. These mechanisms may be related to the terms and concepts used by the person or group. According to SCHULL (1992), if someone previously used the term „class struggle”, for example, he also took a stance on the side of the proletariat against the oppressive capitalists. Thus ideology appears on a conceptual level. In contrast, when a term is examined on the semantic, “conceptual” meaning point, we find that the same term, in a similar or identical context, is associated with a positive connotation on one ideological side and a negative on another. In addition to demographic factors, the study examines the perception of several expressions appearing in daily thematization on the basis of communication channel- and party preference, and aims to shed light on the practical impact of narrative. One of the results of the research is that, based on the data, there is a three-way relationship between trust in communication channels, party preference and the examined terms. Thus, political-based social polarization can be seen not only on the axis of information gatehring habits, but also through the meaning of individual expressions.

marketing communication political marketing narrative

Nyelv

magyar

Befoglaló mű adatai

Szűcs Krisztián – Putzer Petra – Törőcsik Mária (szerk.) (2024): A (marketing) világ megkettőződése - Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXX. Nemzetközi Konferenciájának Absztrakt- és Tanulmánykötete. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978-963-626-318-8 DOI:10.62561/EMOK-2024

Iratkozzon fel a hírlevelünkre

A * karakterrel jelölt mezők kitöltése kötelező
 

Adatok

Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért
1093 Budapest, Fővám tér 8.
info@emok.hu

Adószám: 18652279-1-41
Bankszámlaszám:
Magnet Bank 16200223-10038989

 
Sütiket használunk
Oldalainkon sütiket használunk. Ezek egy része szükséges az oldal működéséhez, a többi nekünk segít az oldal fejlesztésében és a felhasználói élmény javításában (követő sütik). Engedélyezheti ezeket a sütiket, de kérjük, vegye figyelembe, hogy az oldal nem minden funkcióját tudja igénybe venni a sütik nélkül.